Att slå sig ner i en MX5:a är som att sätta sig på backen för ungefär så låg är bilen! När du väl tråcklat dig in i kupén gäller det att hitta en bra körställning. Till slut går det men eftersom det inte finns sådär jättegott om utrymme är det lite trixigt. Detta är en tvåsitsig bil och tur är väl det för bakom sätena får du inte ens in en laptop på högkant. Tack vare att bilen är så lätt och dessutom bakhjulsdriven är det ett rent nöje att glida iväg. Visst är det en blickfångare trots att den inte alls tillhör de dyra lyxbilarna. Denna bil blir din för dryga 218 000 i grundutförande vilket är oerhört billigt för en sportbil. Styrningen i denna bil är klockrent direkt och det finns inga bilar som inte går att köra om med denna lilla skönhet.
Kort och gott kan man säga att trots att det är en av de billigaste sportbilarna som tillverkas är den helt klart prisvärd och det lär bli många underhållande mil bakom ratten. Dessutom är det INGEN tjejbil som många tycker. Den är oerhört kul att köra
Våra testresultat är:
Komfort 5
Körglädje 9
Inredningskval. 7
Kupéutrymme 4
Bagageutrymme 3
Vill ha? 8
Totalt 36
Prisvärdhet 8
Vårt betyg 28,8
Länk:
Mazda MX5
Introduktion
Våra betyg är satta (på en skala mellan 0 och 10) helt utifrån vad vi själva kände i testögonblicket. Det totala betyget är alla delbetyg adderade med varandra. Efter detta har vi satt ett betyg på prisvärdhet, även detta helt baserat på vad vi känner. Priset som avses är grundutförande. För att sedan få fram vårt betyg har vi multiplacerat det totala betyget med prisvärdheten och sedan dividerat detta med 10 för att få ett tvåsiffrigt tal. Det maximala betyget är alltså 60.
Observera att alla tester är gjorda på demobilar från bilaffärer och därför varierar motor och annan utrustning.
Så ta för er och ge gärna feedback på vad ni tycker!
Sök efter en bil
Gilla på Facebook
måndag 14 juni 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar